● A
megbocsátás és
az
elfogadás
különböző
és
azonos
természetéről
Amikor
elfogadunk dolgokat, nem feltétlenül bocsátjuk is meg azokat, vagy ha
megbocsátunk, nem feltétlenül fogadunk el dolgokat. Persze létezik olyan is,
hogy valaki képes megbocsátani és elfogadni is valamit, de még inkább létezik
az, hogy a kettőt összetéveszti egymással. Mi is a különbség a kettő között?
Megbocsátani végső soron annyit jelent, mint
megérteni valakinek a tettét és ezért elnézőnek lenni vele szemben. Az
elfogadás azt jelenti, hogy elfogadjuk a tettet, mint viselkedést, elfogadjuk
azt, hogy megtörtént, de ez nem egyenlő azzal, hogy egyet is értünk vele.
A tettekkel való egyetértést gyakran összetévesztjük
a megbocsátással. Sok esetben azt láthatjuk, hogy amikor valaki a megbocsátásunkat
várja, azt szeretné tőlünk, hogy elfogadjuk azt, ahogyan ő igazolja a tettét.
Szeretné mentesíteni magát tettének súlya és felelőssége alól, ezért magyarázatokat
keres rá, és megbocsátásunk megnyilvánulásaként azt várja, hogy magyarázatát
megértsük és elfogadjuk mentségként.
Azonban a valódi megbocsátáshoz nem kell egyetértenünk
mások tetteivel, csupán tekintetbe kell vennünk esendőségüket, azt, hogy nem
tévedhetetlenek, és hogy hozzánk hasonlóan hibákat követnek el, mert ilyen az
emberi természet. Amikor valaki hibát követ el, amellett, hogy netán
szembesítjük ezzel, nem helytálló gondolat, hogy ezért büntetnünk is kéne.
Amennyiben azt szeretnénk, hogy az illető tanuljon
hibájából és azt kijavítsa, sokkal energia teljesebb eszköz a könyörület, mint
a megtorlás. Az ember a könyörület hatására megnyílik afelé, hogy belássa
hibáit, mivel érzi, hogy annak ellenére, hogy nem tévedhetetlen, mégis
elfogadják és szeretik, tehát hibái ellenére sem taszítják el. Ez erőt ad neki
és így hajlandó válik megnyílni a szükséges változások végrehajtásának irányába
is.
Ellenben a bűntető jellegű reakciók bezárják a
másik felet, általuk a velünk szemben álló fél sértettséget érez és saját hiábavalóságát
éli át. Két fontos szempont merül fel tehát:
Egyrészt, ha valaki hibázik, vagy megsért
bennünket, fontos odafigyelnünk arra, hogy ne ítéljük el, mivel mi is követünk
el hibákat, ebből adódóan nincs igazán jogalapunk megítélni mások tetteit.
Másrészt azonban, ha már mindenképpen szükségét érezzük annak, hogy felhívjuk a
másik fél figyelmét arra, hogy hibát követett el, minden eszközzel éreztetnünk
kell vele, hogy nem személyiségét utasítjuk el, hanem pusztán tettével nem
értünk egyet. Amennyiben erre nem vagyunk képesek, ne ítélkezzünk!
–––––
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.