● A
léttünet computeréről
A
pszichológia, az emberi viselkedést biológiai alapokra építő magyarázata,
viselkedésünket kifejezetten és kizárólagosan az agyi tevékenységre vezeti
vissza. Kimondja, hogy az emberi viselkedés minden egyes eleme egy
meghatározott agyi, idegrendszeri területhez köthető. Amint ez a terület sérül,
az emberi viselkedés is megváltozik. Az agy tehát úgy működik, mint egy bonyolult
és praktikus gépezet.
A kérdés viszont ezzel együtt is nyitott marad:
ezt a gépet mi hívja életre?! Hiszen áram nélkül még a számítógép sem
működtethető, mely gépezet rendkívüli módon hasonlít az emberi agyhoz.
Lehetséges és szükségszerű, hogy az emberi agy tökéletes működése nélkül a
viselkedés funkciózavart szenved, de pusztán az agyműködés megmamagyarázhatja-e
az életet? Megszűnik-e minden finomfizikai szinten is az élet, ha az agyi
tevékenység teljesen leáll?
Ha a válaszunk erre nem és az agy csak közvetító
szerepet tölt be a durva és a finomfizikai sík között, az agyi funkciók ez esetben csatornák, illetve
tolmácsközpontok, melyek durva fizikaivá fordítják át a finomabb fizikait. Ezt
a finomfiziai entitást nevezhetjük szelleminek is. Ebben a modellben a szellem
úgy viselkedik, mint például a számítógép előtt ülő gépkezelő, aki a megfelelő
gombokat leütve „szellemiségét”, a computer nyelvezetén keresztül megfoghatóvá
manifesztálja. Ha a számítógép kezelője eltávozik a számítógéptől, vagy esetleg
a számítógép véglegesen meghibásodik, megsemmisül, a gépkezelő mivolta továbbra
sem változik, ő ugyanaz marad, nem szűnik meg.
A hasonlatot a vizsgált modellre alkalmazva, ebből
akár arra is következtethetünk, hogy az agy és az ember minden fizikai
megnyilvánulása csupán leképeződése a szellemnek. Természetesen durvább és
egyszerűbb formában, mivel a szellem sokkal finomabb és megfoghatatlanabb
önmagában, mint annak materiális leképeződése, az anyag. Viszont a
megállapítás, hogy a szellem lehet az ember alapvető mozgató rugója,
megváltoztatja az ezzel kapcsolatos kutatások irányát is. A tudomány
agytevékenységgel kapcsolatos felfedezései alapján rendkívüli aprólékossággal
kiismertük azt, hogy az agy és a viselkedés milyen összefüggésben van. Arról
viszont nem sokat tudunk, hogy a szellem és a viselkedés, a szellemiség és az
agy pontosan milyen kapcsolatban állnak egymással.
A
megfogant magzat agyi struktúrája fokozatosan alakul ki. Fejlődése még a
születése után is tovább folytatódik. Azonban míg agyi működése nem teszi
lehetővé teljes önkifejezését, nem is tulajdonítunk neki teljes értékű
„értelmet”. Ugyanakkor ő szellemében változatlan, csupán a gép, mely ezt
közvetíteni hivatott, még nem készült teljesen el.
Ez
a tény némi veszélyt rejt magában, ugyanis a gyermekek fejlesztése
hagyományosan teljes egészében a fizikai megnyilvánulásokra épül. Érzelmi és
értelmi érettségét biológia érettségéhez kapcsoljuk. Amikor az agya teljesen „kiépült”
és a gyermek megélte és hatékonyan felhasználta azokat a hatásokat, melyek
alapján agya kifejlődikl, személyiségét egészségesnek könyveljük el. Amint viselkedésében
valami gyanús elétérés mutatkozik,
rögtön biológia, vagy netán pszichológiai, vagyis érzelmi és értelmi okokat
keresünk, melyeket az egészséges fiziológiai működéshez kötünk. A gyermeket a
szerint az elképzelés szerint neveljük, hogy milyen lehetőségeket és
korlátokat tulajdonítunk az agyműködésnek. A korlátok feltételezése azoban nem enged túltekinteni az agyi
tevékenység által magyarázható viselkedésen. A fejlődő gyermek a biológiai
meghatározottságra alapozva sajátít el egy nyelvet, a nyelvvel pedig egyfajta
világlátást. Ez determinálja későbbi gondolkodását is. Így míg gyermekként
esetlegesen rendelkezik valamifajta szellemiséggel, amit akkor még nem tud
kifejezni, felnőtté válása során erről már sejtelme sincs. Teljesen biológiai
lény válik belőle. Ez pedig meghatározza az önmagához és a külvilághoz való
viszonyát.
Amikor
viszont önmagára és identitására vonatkozóan már olyan szintű kérdések merülnek
fel, melyek meghaladják a biológiai magyarázatok határait, vagy tanácstalan
marad, vagy elkezdi tanulmányozni, hogy mi van a fizikaiságon túl. Elkezdi
kutatni a szellemet.
Mindinkább
felfedezi azt, kifejezésmódja annál szellemibbé válik, és ezzel párhuzamosan el
is távolodik a csupán fizikálistól. Azonban mennyivel könnyebb lenne számára,
ha szellemisége irányító mivoltának szellemében nevelkedne, és először fizikai,
majd szellemi minőségében „értelmivé” válva végül megismerné önmaga legmélyebb
lényegét, a lelket.
–––––
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.