Bevezetés – A korszellemről



Bevezetés – A korszellemről


Attól függetlenül, hogy feltételezhetjük, hogy léteznek univerzális, minden korra, helyre időre, stb vonatkozó „igazságok”, ezek mellett ugyanakkor az adott kor szellemét se szabad semmilyen esetben sem figyelmen kívül hagynunk. Minden kornak megvannak a maga sajátosságai, mely jellemzők által bizonyos kérdéseket értelmezhetünk. Amennyiben úgy próbálunk kérdésekre választ kapni, hogy figyelmen kívül hagyjuk egy történelmi kor sajátosságait, lehetséges, hogy elmegyünk a lényeg mellett. Én e kötet keretén belül úgy kísérlem meg az egyes témaköröket tárgyalni, hogy az azokkal kapcsolatos megfigyeléseket mindenképpen az adott korra vonatkoztatom, noha helyenként kísérletet teszek „időtlen” gondolatok megfogalmazására is. Ez azt jelenti, hogy az itt leírtak nem szükségszerűen működtek így az ezt megelőző történelmi korokban és nem törvényszerű, hogy így fognak ezt követően. Inkább azt mondanám, hogy itt és most működnek így. A dolog paradoxona viszont az, hogy az a bizonyos „itt és most” mondjuk 10 év múlva is így fog hangzani e kötetben. Ebből kifolyólag azt mondanám, hogy minden igyekezetem célt ér, amennyiben az olvasónak sikerül kiszűrnie a leírtakból azt a változatlan tartalmat, ami 10 év elteltével is érvényes lesz az „itt és most”-ban. A fentieket azért bocsátom előre, mert annak, aki a leírtakat az örökérvényűnek vett igazságok szemszögéből szeretné vizsgálni, szüksége lesz arra is, hogy korunkra vonatkoztatva szintén meg tudja közelíteni azt, amivel e kötet oldalain találkozik.
Ami a legfontosabb: a kötetben nem törekedtem az igazság megfejtésére vagy megkérdőjelezhetetlen dolgok közlésére, csupán megfigyeléseimet osztottam meg. Viszont azt, hogy a megfigyeléseknek, illetve inkább a figyelemnek milyen jelentősége van spirituális szempontból, szerintem nem kell hosszasan magyaráznom… A tudatosság, a figyelem minden spirituális tanítás gyakorlásának alapvető tartóoszlopa.
De lássuk milyen is az a kor, melybe ágyazva e kötetet olvasni kell! Az 5000 évvel ezelőtt lejegyzett védikus irodalomba (India szentírásai) tartozó művek némelyike igen pontos leírást ad jelenlegi világunkról. Ilyen írás a Srímad Bhágavatam is, mely a következő előrejelzést adja:
„Óh király! Az idő roppant hatására napról napra hanyatlik majd a vallás, eltűnik az igazmondás, a tisztaság, a megbocsátás, a kegy, csökken az élet hossza és a testi erő, s rövidebb lesz az emlékezet. A Kali-yugában az ember tulajdonságait és társadalmi helyzetét gazdagságának a mértékéből állapítják meg. A vallásos elveket és az igazságot annak alapján fogják meghatározni, hogy ki milyen hatalmat tud felmutatni. A házasságok a mulandó érzelmek alapján köttetnek majd, s ahhoz, hogy valaki sikeres üzletember legyen, csalnia kell. Férj és feleség csak addig maradnak együtt, ameddig a nemi vonzódás tart, a bráhmanákat (szent életű értelmiségieket) pedig csupán arról lehet majd felismerni, hogy szentelt zsinórt viselnek. Akinek nincs pénze, azzal sohasem bánnak méltányosan, s mindenkit, aki ügyesen bánik a szavakkal, tudósnak tekintenek. A szegénynek nem lesz semmi becsülete, ám a képmutatót, aki csak színjátékot játszik, jámbornak fogják tekinteni. Házasságot önkényes megegyezés alapján kötnek majd az emberek, s a puszta fürdést elegendő tisztálkodásnak s a test megfelelő felékesítésének tekintik. Megfelelő zarándokútnak fogják tekinteni, ha valaki elmegy egy messzi folyóhoz, s egy férfi akkor gondolja magát szépnek, ha hosszú haja van. Az élet célja nem lesz más, mint hogy az ember megtölthesse a bendőjét, s az arcátlanságot tekintik majd a végső igazságnak. Egy férfit már akkor ügyes emberként tisztelnek, ha épp csak el tudja tartani a családját, s a vallásosságot azon mérik le, ki milyen hírnévre tett szert az anyagi sikerei miatt. Az uralkodók köntösébe bújt kegyetlen gazemberek olyan elnyomásban tartják majd alattvalóikat, hogy azok elhagyják házastársukat és vagyonukat, s a hegyekbe és az erdőkbe menekülnek.” (Srimad-Bhagavatam 12.2.1-12.2.8.).
Nagyjából talán elfogadhatjuk, hogy ilyen vagy ehhez hasonló világban élünk. A kötet is egy ilyen világról, annak mindenapjairól szól.
A védikus irodalom korunkat röviden a „viszályok és nézeteltérések” korának nevezi. Jómagam is ebben élek és erről a korról írok.
„Amikor ezt a kötetet olvastam, néha úgy éreztem magam, mintha egy folyó partján az én Bódhifám alatt ülnék. Mondhatni ez a könyv lett az én mobil-Bódhifám.
A szerző szavait olvasva az életről, szeretetről, szerelemről, elválásról, szinte önkéntelenül merültem el gondolataimban.
Teljes szívvel ajánlom mindazoknak, akik szeretnek kicsit kilépni az őket körülvevő forgatagból és időt szentelni mindazoknak a mindennapi és nem mindennapi fogalmaknak, melyek körül- és átjárnak minket.”

Szentesi Dóra

„Konvencióktól eltérő megközelítési módja felébreszti az olvasót, valamint sajátos betekintést enged az élet fontosabb területeibe. Megérint, mert ábrázolásmódja informatív, de ugyanakkor megfogalmazása olvasmányos. E kötet ezek kombinációjával késztet a továbbolvasásra, valamint a szerző által leírt gondolatokkal való foglalkozásra.”


„Márai füveskönyvének szelleme és egy Nirvána határain lebegő buddhista bölcs szófoszlányainak lejegyzése ez a könyv. Egyik pillanatban a naiv evidencia, a közismert elméletek jól kitaposott ösvényein haladunk, másik pillanatban néhány mondat erejével letérít minket a megszokott ösvényről a Szerző. De nem hagy magunkra: ilyenkor mondja ki a legszebb tanításait. Tulajdonképpen csak úgy térhetünk le a járt útról, ha felvállaljuk, hogy (először) mások nyomaiba lépünk. Aztán egyszer csak azt vesszük észre, hogy már a magunk útját járjuk, s a mi bódhifánk alá értünk.”

Antal József