● A determinisztikus személyiségkrízisről
Mára
a tudomány kiterjedt információkkal rendelkezik arról, hogy mi is történik az
emberrel az anyaméhben, a születése utáni időszakban, kisgyermekkorban, serdülő
és felnőttkorban, ami a fizikai és mentális fejlődést illeti. Ám azt semmiképp
sem tudjuk, hogy mi is történik egy emberrel spirituális szempontból a
fogantatásától egészen addig az időszakig, amíg a tanult nyelv által el nem
kezdi kifejezni magát.
A tanult nyelvnek viszont korlátai vannak. A nyelv
mindig egy adott viszonylat, környezeti sajátosság, kultúra alapján tanítja meg
az újszülöttet arra, hogy hogyan is kezdje el értelmezni és leírni az őt
körülvevő világot. Nem tudhatjuk, hogy egy újszülött milyen spirituális tudás
birtokában jön a világra, csupán arra derül fény később, amit megtanítottunk
neki kifejezni. Egy adott nyelv tanulása során fejlődik ki a kisgyermek
gondolkodása, idegrendszeri sajátosságai, ám ez mindenképpen függ a környezeti
ingerektől. A kisgyermek születésekor tulajdonképpen rengeteg dologra képes,
éppen csak nem tudjuk róla, mivel nem tudja kifejezni. Aztán később megtanítjuk
először a mozgásban, majd a beszédben, megint később az írásban történő
kifejezésre. Ám kérdés az, hogy egy adott nyelvre, vagyis egy üzenetközvetítő
kódrendszerre való megtanítása mennyiben korlátozza valós képességeiben. A
gyerekként tanult üzenetrendszer hatása alatt fogja később megalkotni a
világról alkotott képét is. A kezdetektől elsajátított nyelvre és környezeti
hatásokra építi fel azokat a kategóriákat, viszonyítási alapokat, melyek
alapján a körülötte lévő világ dolgait rendszerezi, osztályozza. Az
elsajátított rendszer alapján pedig a későbbiekben betölt egy, a képességei
alapján betölteni hivatott pozíciót a társadalomban. Gondolkodása,
kategóriaalkotása egyéni életpályája során mindig fejlődik, folyamatos
átalakuláson megy keresztül. Azonban a kategóriaalkotás csúcsán elérkezik egy
olyan ponthoz, ahol a valóság jelenségeit már nem képes az adott nyelv
szókészletével definiálni. Ráébred, hogy az eddig megalkotott kategóriákon túl
is találhat valamit.
Kialakított viszonyulásai, gondolkodásmódja, az
eddig megalkotott kategóriák azonban egy olyan keretet adnak gondolkodásának,
melyeken ha túllép, szükségszerűen megbomlik a valóságról eddig alkotott képe.
Ráébred, hogy az eddig tanultakat fokozatosan újra kell értékelnie, le kell
bontania ahhoz, hogy világképébe mindazt beépítse, ami eddigi gondolkodása
határain túlmutat. Így szép lassan visszatér a gyökerekhez. Ahhoz a végponthoz,
ahol eddigi világlátásának kezdőpontja elkezdte kialakítani személyes
valóságérzetét. Ekkor már képes lesz arra, hogy megváltoztassa azt, ami
gondolkodásában idáig tévesnek bizonyult és megőrizze, ami hozzájárul
világlátásának kiszélesítéséhez. Ekkor képessé válik kifejezni azt a „hozott”
spiritualitást is, mely már születése pillanatában jellemzői egyike volt,
csupán azt nem tudta kifejezni.
A helyzet iróniája tehát az, hogy az egyéni
fejlődés során az embert pont a nyelv, illetve a környezeti hatások elsajátítása
segíti és akadályozza is egyben abban, hogy a világról teljes és reális képet
alkosson. Az embernek ugyanis először ki kell alakítania az adott nyelv és
környezeti hatások kínálta gondolkodásmódot, hogy később analitikusan felbontsa
azt, és kiválogassa abból, ami valóságérzékelése szempontjából hasznos, illetve
ami újraértékelendő. Ez azonban az élet talán legnagyobb krízise, melyet csak
kevesek vállalnak fel.
–––––