● A
szeretet funkciójáról
és
tárgyáról
Azt is mondhatnánk, hogy voltaképpen a szeretet funkciója egylényegű, mivel minden szituációban ugyanaz a szerepe, tárgyát tekintve pedig változatos formákat ölt.
Ezt
a következőképpen fordíthatjuk le: a témára vonatkozóan felmerül egy kérdés…
Kit vagy mit szeretünk valójában? Ugyanis akár Isteni, akár párkapcsolati, akár
szülői, akár baráti szeretetről beszélünk, megfigyelhető, hogy ezek a
kapcsolatok inkább egyfajta funkcióval rendelkeznek életünkben és egyik sem
maga az a jelenség, melyet szolgálni szeretnék e funkciókkal.
Az
ember alapvetően mindig a szeretetet keresi. Ha például nincs jóban a szüleivel,
keresi a barátoknál vagy a szerelmesénél,
ha ilyenek sincsenek neki – vagy bármilyen más megfontolás hatására – elkezdi
keresni ideológiákban, netán az Isteni szeretet kutatásában.
Mindeközben
azonban a hangsúly nem az embert körülvevő személyeken van, hanem az általuk
betöltendő funkción, vagyis a szeretet eszközeként való megnyilvánulásukon. Az
ember a különféle kapcsolatokban az egylényegű szeretet után kutat, tehát ilyen
szempontból nem maguk a személyek a fontosak életében, hanem az a szeretetminőség,
amit nyújtanak. Mindenki azokhoz húz, akiktől úgy véli, hogy több szeretetet
kap. Amint ezt nem érzi elegendőnek, újabb társakat, eszméket keres, melyek ezt
a hiányt pótolhatják. Így feltehető, hogy az emberi kapcsolatok létrejöttének
és fennmaradásának egyik lényeges motivációs tényezője a társas szükséglet
mellett a szeretetéhség, vagyis mindenki szeretné, ha szeretnék. Így azonban
nem kerülhetjük meg a tényt, hogy a minket körülvevő személyeket, csupán egy
bizonyos funkcióval rendelkező eszközként használjuk, és nem pedig szeretjük.
–––––
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.